Struktura i forma egzaminu maturalnego z j. polskiego
IV. STRUKTURA I FORMA EGZAMINU
1. Opis egzaminu
Egzamin maturalny z języka polskiego składa się z dwóch części:
a) ustnej – zdawanej na jednym poziomie i ocenianej przez przedmiotowy zespół
egzaminacyjny,
b) pisemnej – zdawanej na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, ocenianej
przez egzaminatorów zewnętrznych okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Ustna część egzaminu składa się z dwóch części:
a) wypowiedzi zdającego na wybrany temat,
b) rozmowy zdającego z przedmiotowym zespołem egzaminacyjnym dotyczącej
tematu prezentacji i bibliografii.
Pisemna część egzaminu składa się z dwóch części:
a) egzaminu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu,
b) egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania w związku z tekstem literackim
zamieszczonym w arkuszu.
2. Szczegółowy opis ustnej części egzaminu
Ustna część egzaminu trwa około 25 minut (prezentacja tematu około 15 minut
i rozmowa z egzaminatorami – około 10 minut) i sprawdza przede wszystkim umiejętność
komunikacji werbalnej oraz umiejętność organizowania warsztatu pracy.
1) Przygotowanie do egzaminu:
a) nauczyciel języka polskiego przedstawia uczniowi na początku nauki w klasie
maturalnej szkolną listę tematów,
b) z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego
realizacji oraz zakres materiału służącego do opracowania tematu,
c) liczba tematów przygotowanych w szkole przez nauczycieli języka polskiego
powinna być taka, by zapewniała uczniom możliwość wyboru – jeden temat może
być wybrany przez kilku uczniów,
d) uczeń klasy przedmaturalnej, w terminie ustalonym przez szkołę, może zgłosić
temat własny, wynikający z pozaszkolnych zainteresowań. Temat może być
umieszczony na liście, jeśli uzyska akceptację zespołu nauczycieli polonistów
redagujących szkolną listę tematów.
e) materiały pomocnicze, które uczeń może (o ile temat na to pozwala) wykorzystać
podczas egzaminu, to np.: wykonany przez siebie film, nagranie wywiadu
lub wypowiedzi (np. gwarowej), fragmenty z literatury pełniące rolę cytatu,
reprodukcje dzieł sztuki, kadry z filmu, fotografie (np. zabytków architektury),
nagrania muzyczne; zdający może także korzystać z planu prezentacji, zgodnego
z wzorem zamieszczonym na następnej stronie Informatora,
f) Zgodnie z § 73. ust.5. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych „zdający dostarcza przewodniczącemu
zespołu egzaminacyjnego wykaz bibliografii wykorzystanej do opracowania tematu
nie później niż 4 tygodnie przed terminem części ustnej egzaminu maturalnego
z danego języka” a tydzień przed egzaminem – ramowy plan prezentacji i wykaz
materiałów pomocniczych (o ile takie przygotował). Niedostarczenie bibliografii
w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z przystąpienia
do części ustnej egzaminu.
16
Wzór dokumentu, z którego zdający może korzystać podczas egzaminu
Dokument nie może przekraczać 1 strony formatu A4.
Imię i nazwisko
TEMAT
I. Literatura podmiotu
II. Literatura przedmiotu
III. Ramowy plan wypowiedzi
1. Określenie problemu
2. Kolejność prezentowanych argumentów (treści)
3. Wnioski
IV. Materiały pomocnicze
1. …………………………
2. …………………………
3. ………………………… Podpis zdającego
2) Egzamin:
a) w części pierwszej sprawdzana jest umiejętność mówienia, wiedza w zakresie
wyznaczonym przez temat i wykorzystanie przygotowanych materiałów
pomocniczych,
b) w części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego,
umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność uzasadniania własnego
stanowiska, egzaminatorzy podejmują ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu
lub/i bibliografii; zadane pytania odnotowują w protokole egzaminu,
c) w obu częściach egzaminu, które są dla zdającego obowiązkowe, sprawdza się
i ocenia: sprawność oraz poprawność językową. Nie ocenia się oddzielnie języka
prezentacji i języka rozmowy. Jeżeli zdający nie podjął rozmowy,
nie uzyskuje punktów za język.
d) rozmowę na wybrany przez ucznia temat przeprowadza się
po wygłoszonej prezentacji.
3. Zasady oceniania ustnej części egzaminu
Egzamin jest oceniany według kryteriów jednakowych w całym kraju.
W ustnej części egzaminu ocenie podlegają: prezentacja tematu (zawartość
merytoryczna i kompozycja wypowiedzi), rozmowa o problemach związanych
z prezentowanym zagadnieniem i sprawność językowa w obu częściach egzaminu.
Za ustną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów w następującym układzie:
• za prezentację tematu:
5 pkt (3 za zawartość merytoryczną , 2 za kompozycję) – 25% ogólnej punktacji,
• za rozmowę:
7 pkt – 35% ogólnej punktacji,
• za język:
8 pkt (oceniany w obu częściach egzaminu) – 40% ogólnej punktacji.
Ustną część egzaminu ocenia przedmiotowy zespół egzaminacyjny według
kryteriów załączonych na następnej stronie.
Wyniki egzaminu maturalnego w części ustnej
Zdający zdał egzamin maturalny w części ustnej z języka polskiego, jeżeli uzyskał
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania.