Kwalifikacja M12 Diagnozowanie i naprawa elektrycznych i elektronicznych podzespołów pojazdów samochodowych
Technik pojazdów samochodowych
Kwalifikacja M12 Diagnozowanie i naprawa elektrycznych i elektronicznych podzespołów pojazdów samochodowych
W ramach kształcenia w zawodzie technik pojazdów samochodowych wg obecnie obowiązującego programu nauczania występuje kwalifikacja M12, egzamin z której jest pod koniec klasy trzeciej. Wyodrębnienie tej kwalifikacji w procesie kształcenia zostało spowodowane zapotrzebowaniem rynku pracy na specjalistów znających się na elektronice i mechatronice pojazdów samochodowych. Rozwój nowoczesnej technologii pojazdów samochodowych dotyczącej konstrukcji silników, konstrukcji karoserii, bezpieczeństwa biernego i czynnego, ekologii, komfortu, osiągów, ekonomicznej eksploatacji itd. został osiągnięty dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań elektronicznych.
Obecnie produkowane pojazdy są przyjazne dla człowieka i środowiska naturalnego. Oferują mu wiele udogodnień związanych z bezpieczeństwem i eksploatacją pojazdów.
· systemy bezpieczeństwa czynnego: ABS, ASR, ESP, itd.
· systemy bezpieczeństwa biernego: poduszki, aktywne zagłówki, pirotechniczne pasy itd.
· automatyczna klimatyzacja, aktywny tempomat, aktywne zawieszenie itd.
· multimedia (internet, telefon, telewizja GPS, kamery) itd.
· małe oszczędne turbodoładowane silniki coraz częściej uzupełnione napędem hybrydowym.
· autodiagnostyka, kontrola przeglądów eksploatacyjnych itd.
Ale ten komfort eksploatacji wymaga niestety bardzo zaawansowanej diagnostyki i technologii napraw. Zakłady produkcyjne i serwisy zajmujące się produkcją i naprawą samochodów muszą używać coraz to bardziej zaawansowanych narzędzi. Dotychczasowy mechanik pojazdów samochodowych został zmuszony do zdobycia nowej kwalifikacji niezbędnej do utrzymania się na rynku pracy czyli M12, gdyż wiele wymian części mechanicznych nie jest możliwa bez zaawansowanego oprogramowania i elektronicznego oprzyrządowania pomiarowego. Również wymiana części mechanicznych nie powinna spowodować uszkodzeń elektrycznych w pojazdach. Mechanik pojazdów musi znać zasady postępowania z elementami i układami elektronicznymi samochodu.
Uszkodzenia układów elektronicznych pojazdów mogą być również spowodowane przez:
– niewłaściwą eksploatacją samochodów przez kierowców
– trudne warunki eksploatacyjne (wilgoć, kurz, wibracje, temperatura,…)
– wypadki i kolizje
– zmiana właściwości na skutek starzenia się elementów, itd.
Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom rynku pracy kwalifikacja M12 w ramach
diagnozowania układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych
zapewnia, że absolwent:
· rozróżnia metody diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych;
· wypełnia dokumentację związaną z przyjęciem pojazdu samochodowego;
· określa zakres diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· stosuje programy komputerowe do diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· wykonuje pomiary diagnostyczne układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· interpretuje wyniki pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· ocenia stan techniczny elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych z zastosowaniem urządzeń diagnostycznych;
· sporządza dokumentację wykonanych pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych układów samochodowych.
Natomiast w ramach naprawy układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowychabsolwent:
· analizuje schematy elektryczne pojazdów samochodowych;
· lokalizuje uszkodzenia układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· dobiera metody naprawy układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· sporządza zapotrzebowanie na układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych;
· dobiera narzędzia i przyrządy do wykonania napraw układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych i posługuje się nimi;
· wykonuje demontaż układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· wymienia uszkodzone układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych;
· wykonuje regulacje elementów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· sprawdza działanie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych po naprawie;
· przeprowadza próby po naprawie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych;
· sporządza kalkulację kosztów wykonania usługi.
Możliwości zatrudnienia
Osiągnięte w procesie kształcenia kwalifikacje zawodowe, umożliwią absolwentowi prowadzenie działalności gospodarczej oraz podejmowanie pracy między innymi w:
· stacjach obsługi i kontroli pojazdów samochodowych;
· zakładach produkcyjnych i naprawczych pojazdów samochodowych;
· salonach sprzedaży samochodów i instytucjach zajmujących się obrotem częściami samochodowymi;
· przedsiębiorstwach transportu samochodowego;
· przedsiębiorstwach doradztwa technicznego dotyczącego motoryzacji;
· firmach zajmujących się likwidacją pojazdów samochodowych.
Zadania te realizowane są w dwóch blokach tematycznych:
Blok teoretyczny
Technologia napraw elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
· Elektrotechnika i elektronika-wiadomości podstawowe
· Liniowe obwody prądu stałego i sinusoidalnego
· Elementy półprzewodnikowe i optoelektroniczne
· Analogowe i cyfrowe układy elektroniczne
· Wyposażenie elektryczne i elektromechaniczne pojazdów samochodowych
· Wyposażenie elektroniczne pojazdów samochodowych
Blok praktyczny
Naprawy elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
· Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
· Naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
Wychodząc naprzeciw nowym zadaniom systemu kształcenia i wymaganiom rynku pracy w tym zawodzie w ZSZ nr 2 została zorganizowana:
Pracownia mechatroniki samochodowej (sala 110).
Wyposażenie:
Zestaw demonstracyjny systemu zapłonowego zintegrowanego typu Motronic
Stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do praktycznego pokazu funkcjonowania systemu sterowania pracą silnika w zakresie kąta wyprzedzania zapłonu oraz zmian dawki paliwa w funkcji temperatury, prędkości obrotowej, obciążenia i wielu innych parametrów.
· Rozbudowany układ paliwowy umożliwia pomiary parametrów ciśnienia i wydajności pompy paliwowej oraz prezentację zjawisk towarzyszących pompowaniu paliwa.
· Pulpit pomiarowy umożliwia połączenie przyrządów pomiarowych do czujników systemu i podzespołów wykonawczych.
· Rozwiązanie układu zapłonowego umożliwia obserwację zmian kąta wyprzedzania zapłonu metodą stroboskopową lub przez porównanie sygnałów czujników położenia wału korbowego i cewki zapłonowej.
· Umożliwia obserwację występowania impulsu wtrysku paliwa i pomiaru jego czasu trwania w funkcji zmian podstawowych parametrów.
· Pulpit symulacji usterek umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach oraz obserwację reakcji systemu sterowania na powstałą awarię.
· Umożliwia przeprowadzenie samodiagnozy systemu za pomocą kodu migowego kontroli systemu.
· Umożliwia przeprowadzenie diagnostyki szeregowej z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych takich jak: ADP 186, KTS-5xx, MEGA-MACS, lub innych poprzez złącze OBD.
· Stanowisko dodatkowo wyposażone jest w złącza do diagnostyki równoległej wykorzystywane przez urządzenie diagnostyczne AutoCom ADP 186.
Zestaw panelowy „Sensoryka systemów pojazdowych”
Zestaw panelowy składa się z:
· układu zasilania paneli napięciem 12V,
· układ do sprawdzania przepływomierzy powietrza masowych i objętościowych,
· układ do sprawdzania MAP-sensorów,
· zestaw głównych czujników systemów pojazdowych: czujnik spalania stukowego, czujnik temperatury silnika, czujnik temperatury powietrza, sonda Lambda, czujnik aktywny prędkości obrotowej, czujnik prędkości pojazdu, czujnik przyśpieszeń, czujnik kierunku obrotów, czujnik ciśnienia różnicowego, czujnik ciśnienia oleju, czujnik poziomu paliwa.
Zestaw panelowy umożliwia:
· naukę umiejętności łączenia, weryfikację i ocenę parametrów podzespołów systemu pojazdowego,
· zapoznanie się oznaczeniami i symbolami graficznymi czujników wg. AutoData,
· sprawdzenie czujników za pomocą miernika lub oscyloskopu,
· zestaw można dowolnie konfigurować.
Zestaw panelowy “Aktoryka systemów pojazdowych”
Zestaw panelowy składa się z:
· zawory biegu jałowego,
· zawory EGR,
· zawór regeneracji filtra z węglem aktywnym,
· zawór elektropneumatyczny, elektrohydrauliczny,
· wtryskiwacz paliwa,
· silnik krokowy,
· zespół przepustnicy elektronicznej,
· zespół przepustnicy z nastawnikiem biegu jałowego,
· układ centralnego zamka, układ alarmu,
· zespół prostowniczy z 6 i 9 diodami,
· regulator napięcia alternatora,
· odbiornik radiowy z zestawem głośników.
Zestaw panelowy umożliwia:
· zapoznanie się oznaczeniami i symbolami graficznymi czujników wg. AutoData,
· sprawdzenie elementów za pomocą miernika lub oscyloskopu,
· zestaw można dowolnie konfigurować.
Stanowisko demonstracyjne regulacji siły hamowania – ABS/ASR
Stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do prezentacji funkcjonowania systemu automatycznej regulacji siły hamowania ABS. Umożliwia prowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych mających na celu pomiary sygnałów i ilustrację zachowań systemu, a w szczególności:
Umożliwia pomiar następujących sygnałów:
– prezentację normalnych stanów pracy stanowiska w warunkach symulowanej jazdy, zwykłego hamowania, oraz hamowania reakcją systemu ABS,
– pokaz reakcji systemu następujących najczęściej awarii,
– pomiary napięć czujników prędkości obrotowej kół, zmiany tych napięć w funkcji zmian szczeliny, zmian prędkości obrotowej oraz obserwację głębokości modulacji sygnału, bedącej skutkiem “bicia” wieńca zębatego,
– przeprowadzanie samodiagnozy systemu za pomocą kodu migowego kontroli systemu,
– Umożliwia przeprowadzenie diagnostyki szeregowej z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych takich jak: ADP 186, KTS-5xx, MEGA-MACS, lub innych poprzez złącze OBD.
Stanowisko demonstracyjne sterowania silnikiem ZS typu Common Rail
Stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do prezentowania działania elementów elektronicznych, mechanicznych i hydraulicznych wchodzących w skład systemu sterowania i zasilania paliwem współczesnych silników wysokoprężnych z zapłonem typu CR/EDC.
W jego skład wchodzą dwa podstawowe moduły:
– Zespół Sterowania Pompą i Wtryskiwaczami Systemu Common Rail, służący do demonstrowania działania oraz badania parametrów elektrycznych i hydraulicznych systemu sterowania pompy wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczy.
Moduł ten może pracować autonomicznie lub współpracować z modułem elektronicznego sterowania silnikiem ZS typu Common Rail.
– Zespół Sterowania Silnikiem ZS typu Common Rail, wyposażony w mikroprocesorowy sterownik, służący do demonstrowania układu sterowania pompą wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczami oraz pomiaru jego parametrów.
Moduł ten może pracować jedynie w połączeniu z modułem sterowania pompą i wtryskiwaczami.
– Układ paliwa umożliwia prezentację działania podzespołów oraz zmianę dawki paliwa.
– Pulpit pomiarowy umożliwia łatwe podłączenie przyrządów pomiarowych do wszystkich czujników i podzespołów wykonawczych systemu.
– Sterowanie napędem pompy umożliwia symulowanie pełnego zakresu prędkości obrotowych od fazy rozruchu do pełnych obrotów.
– Pulpit symulacji usterek umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach oraz obserwację reakcji systemu sterowania na powstałą awarię.
– Umożliwia przeprowadzenie diagnostyki szeregowej z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych takich jak: ADP 186, KTS-5xx, MEGA-MACS, lub innych poprzez złącze OBD.
– Stanowisko dodatkowo wyposażone jest w złącza do diagnostyki równoległej wykorzystywane przez urządzenie diagnostyczne AutoCom ADP 186.
Zestaw panelowy “Oświetlenie pojazdu samochodowego”
Zestaw panelowy składa się z:
· kierunkowskazy, światła awaryjne,
· światła postojowe, mijania, drogowe,
· światła przeciwmgielne,
· światła cofania, hamowania,
· regulator unoszenia reflektora,
· oświetlenie wnętrza pojazdu,
· wyświetlacz cyfrowy,
· układ wycieraczek,
· sygnał dźwiękowy,
· układ Schmitta,
· układ spryskiwacza szyb.
Zestaw panelowy umożliwia:
· naukę umiejętności łączenia, weryfikację i ocenę parametrów podzespołów systemu oświetlenia pojazdu,
· przeprowadzenie badania całej instalacji oświetlenia, jak również poszczególnych elementów instalacji,
· zestaw można dowolnie konfigurować.
Zestaw panelowy “Układy zapłonowe pojazdu”
Zestaw panelowy składa się z:
· układ zapłonowy rozdzielaczowy z czujnikiem Halla,
· układ zapłonowy rozdzielaczowy z czujnikiem indukcyjnym,
· układ zapłonowy bezrozdzielaczowy z czujnikiem indukcyjnym i komputerem zapłonu.
Zestaw panelowy umożliwia:
· sprawdzanie czujników impulsów zapłonowych (Hall i indukcyjny),
· pomiar parametrów cewki zapłonowej,przewodów zapłonowych, świec zapłonowych,
· sporządzanie oscylogramów,
· wysterowanie i sporządzenie charakterystyk kąta wyprzedzenia zapłonu.
Stanowisko demonstracyjne klimatyzacji typu Climatronic.
Stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do ilustracji szkolenia z zakresu:
· Budowy i funkcjonowania systemu komfortu, czyli klimatyzacji wnętrza pojazdu.
· Stanowisko umożliwia pomiar istotnych parametrów systemu, takich jak ciśnienie i temperatury w obiegu termodynamicznym,
· działanie mechanizmów kierunku przepływu strumienia powietrza,
· oraz diagnostykę elektronicznego systemu sterowania.
· Sprężarka napędzana jest silnikiem jednofazowym z sieci 230 V.
· Umożliwia przeprowadzenie diagnostyki szeregowej z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych takich jak: ADP 186, KTS-5xx, MEGA-MACS, lub innych poprzez złącze OBD.
Komputer diagnostyczny CarmanScan VG64
CarmanScan VG64 posiada interfejs obsługujący wszystkie używane obecnie protokoły transmisji danych. Pamięć urządzenia obejmuje obszerną bazę informacji zawierającą m.in. schematy elektryczne, charakterystyki części, sposoby diagnozowania oraz powiązanie kodów błędów z częściami.
Możliwości pomiarowe:
· Odczyt i kasowanie kodów błędów ze sterowników
· Odczyt historii kodów błędów
· Odczyt danych bieżących
· Zapis przebiegu danych bieżących
· Testy aktywacyjne
· Odczyt informacji systemowych
· Kasowanie wartości adaptacyjnych
· Baza informacji
· Schematy elektryczne
· Charakterystyki części
· Metodyka diagnostyki
· Oscyloskop
o 4-kanałowy cyfrowy
o Zakres pomiaru napięcia +-500V
o 30 zaprogramowanych ustawień
o Multimetr
o 4-kanałowy
o Pomiar napięcia +-500V
o Pomiar częstotliwości 0-200KHz
· Generator sygnału
· Zapis dowolnego ekranu lub wykresu
· Komunikacja z PC przez USB
· Aktualizacja oprogramowania przez Internet
HEX-USB+CAN + oprogramowanie VCDS
Jest to najnowszy i jednocześnie najbardziej zaawansowany technicznie interface dla grupy pojazdów VAG. W połączeniu z oprogramowaniem VCDS (dawniej pod nazwą VAG-COM), dorównuje (a w niektórych przypadkach nawet przewyższa!) możliwości testerów diagnostycznych używanych w autoryzowanych serwisach (np. VAS5052). Interface HEX-USB+CAN wraz z programem VCDS pozwala na komputerową diagnostykę pojazdów VW, AUDI, SEAT, SKODA, produkowanych w latach1990-2015.
Multimetry cyfrowe i analogowe parametrów sygnałów, oscyloskopy, generatory sygnałów testowych, itp.
Oprogramowanie diagnostyczne:
ESI[tronic]-A “Wyposażenie pojazdów”
ESI[tronic]-C “Diagnoza Sterowników oraz System Informacji Serwisowej SIS”
ESI[tronic]-D “Części zamienne do silników wysokoprężnych”
ESI[tronic]-E “Elektryczne części zamienne”
ESI[tronic]-M “Mechanika”
ESI(tronic)-P “Schematy układów komfortu”
Integra TRUCK 7 – dla serwisów samochodowych
Integra Truck 7 posiada funkcje branżowe odpowiadające praktycznym potrzebom zarówno dużych serwisów jak i mniejszych warsztatów serwisujących samochody ciężarowe. Program przeznaczony jest także do serwisowania obsługi samochodów osobowych i dostawczych. Z programu mogą korzystać warsztaty, serwisy ASO, centra logistyczne, bazy transportowe, sieci serwisowe, stacje SKP, floty pojazdów, etc. Szeroki zakres konfiguracji pozwala dostosować program do indywidualnych potrzeb danego warsztatu. Program warsztatowy nie tylko poprawia organizację pracy serwisu, ale także dostarcza wsparcie biznesowe, które może znacząco wpłynąć na zwiększenie dochodów serwisu. Planowanie pracy warsztatu można usprawnić dzięki dostępnemu w programie terminarzowi napraw.
System serwisowy AuDaCon AIS
Aktualne dane regulacyjne oraz informacje naprawcze są podstawą do szybkiej, efektywnej i profesjonalnej pracy każdego serwisu lub warsztatu samochodowego. Podstawą programu AuDaConAIS są oryginalne dane z rynku motoryzacyjnego, obejmujące zarówno pojazdy osobowe, ciężarowe jak i dostawcze.
Program zawiera cztery główne obszary informacji: Czasy napraw, Dane serwisowe, Dane techniczne i Instrukcje naprawcze przydatne w codziennej pracy każdego warsztatu samochodowego.