• Strona główna
  • Plan lekcji
  • Galeria
  • Oferta kształcenia
    • Technikum
      • Technik pojazdów samochodowych
      • Technik mechanik
      • Technik mechatronik
      • Technik elektronik
      • Technik elektryk
      • Technik informatyk
      • Technik grafik komputerowy
      • Technik fotografii i multimediów
      • Technik spedytor
    • Branżowa Szkoła I stopnia
    • Praktyki, Zajęcia praktyczne
    • Zajęcia pozalekcyjne
  • Dokumenty
    • Statut
    • Plan pracy
    • Zarządzenia
    • Przetargi
    • Oferty pracy
    • Szkolny zestaw podręczników i programów nauczania
    • Sprawozdania finansowe
    • Dokumenty do pobrania
  • Historia
    • Kalendarium
    • Patron szkoły
    • Hymn szkoły
    • Zasłużeni dla Mechanika
    • Jubileusze
  • Kontakt
  • Szkoła
    • Struktura organizacyjna
  • Kadra
    • Dyrekcja
    • Nauczyciele
      • Zespoły przedmiotowe
      • Zespoły problemowe
    • Administracja
  • Kandydaci
    • Warunki przyjęcia
    • Terminarz rekrutacji
    • Zarządzenie
    • Wzór podania o przyjęcie
    • Podręczniki
  • Biblioteka
  • Kalendarz
  •  Facebook
  •  Youtube
  •  Logowanie
Mechanik - ZSZ nr 2 w Mińsku Mazowieckim
  • Strona główna
  • Plan lekcji
  • Galeria
  • Oferta kształcenia
    • Technikum
      • Technik pojazdów samochodowych
      • Technik mechanik
      • Technik mechatronik
      • Technik elektronik
      • Technik elektryk
      • Technik informatyk
      • Technik grafik komputerowy
      • Technik fotografii i multimediów
      • Technik spedytor
    • Branżowa Szkoła I stopnia
    • Praktyki, Zajęcia praktyczne
    • Zajęcia pozalekcyjne
  • Dokumenty
    • Statut
    • Plan pracy
    • Zarządzenia
    • Przetargi
    • Oferty pracy
    • Szkolny zestaw podręczników i programów nauczania
    • Sprawozdania finansowe
    • Dokumenty do pobrania
  • Historia
    • Kalendarium
    • Patron szkoły
    • Hymn szkoły
    • Zasłużeni dla Mechanika
    • Jubileusze
  • Kontakt

Technik mechatronik

  • Strona główna
  • Blog
  • Technik mechatronik
  • Informacja o zawodzie technik mechatronik

Informacja o zawodzie technik mechatronik

mechatronikaIV

Mechatronika to sposób projektowania i wytwarzania, polegający na synergicznym, a więc skuteczniejszym niż wskazywałaby na to suma ich cech, połączeniu podstawowych nauk technicznych: mechaniki, elektroniki, informatyki i automatyki.

Zadaniem mechatroniki jest wytworzenie multifunkcyjnych produktów o złożonej strukturze wewnętrznej, ale o jednolitych właściwościach funkcjonalnych, produktów, które działają inteligentnie w zmieniającym się środowisku, produktów, które porozumiewają się z człowiekiem za pomocą naturalnego języka.

Pojęcie mechatronika jest stosunkowo nowe. Jako gałąź wiedzy inżynierskiej, zostało użyte po raz pierwszy w Japonii, w latach osiemdziesiątych i zastąpiło mniej udane, i nie przyjęte przez świat techniki pojęcie mechanotronika. Już rozwój nazewnictwa wskazuje na to, że produkty mechatroniczne były wytwarzane wcześniej, jednak intensywny rozwój produkcji tych urządzeń nastąpił dopiero w latach osiemdziesiątych i trwa do dzisiaj.
Warto zauważyć, że mechatronika nie jest dyscypliną naukową, ale sposobem projektowania i wytwarzania.
Słowo mechatronika jest połączeniem słów mechanika i elektronika. Celem
mechatroniki jest poprawianie funkcjonalności systemów technicznych przez powiązanie
wiedzy z obszarów mechaniki, elektrotechniki, elektroniki i informatyki.
Zadaniem mechatroniki jest wytworzenie wielofunkcyjnych produktów o złożonej strukturze wewnętrznej działających inteligentnie w zmieniającym się środowisku. Produkty te mają możliwość realizacji różnych zadań np. przez zmianę oprogramowania i potrafią komunikować się z człowiekiem.
{webgallery}
mechatronikaIVstrukturasystmechatrModul magazynowy

{/webgallery}
Osoba posiadająca kwalifikacje przypisane do zawodu „Technik mechatronik” jest bardzo poszukiwana na rynku pracy. Absolwenci dysponują umiejętnościami posługiwania się zaawansowaną wiedzą z zakresu mechatroniki, używaną w maszynach i pojazdach, urządzeniach i systemach wytwórczych oraz urządzeniach i aparaturze diagnostycznej i pomiarowej. Przygotowani są również do twórczej aktywności w zakresie projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn i systemów wytwórczych, kierowania i rozwijania produkcji w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz zarządzania procesami technologicznymi.

Wśród typowych zadań zawodowych można wyróżnić:
·         projektowanie i konstruowanie urządzeń z wykorzystaniem technik komputerowych
·         obsługa i programowanie robotów przemysłowych
·         obsługa i programowanie sterowników PLC
·         automatyka i obsługa urządzeń współczesnych linii produkcyjnych i montażowych
·         projektowanie i serwis układów sterowania urządzeń i systemów mechatronicznych
·         obsługa i programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie CNC
·         diagnostyka i naprawa urządzeń z zastosowaniem nowoczesnych urządzeń pomiarowych
·         montaż i demontaż urządzeń i systemów mechatronicznych
Możliwości zatrudnienia:

– przedsiębiorstwa produkcyjne o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym cyklu produkcyjnym (np. branża samochodowa, AGD, obrabiarek CNC itp.), w charakterze pracownika produkcyjnego, pracownika działu utrzymania ruchu, działu remontowego, pracownika niższego szczebla dozoru oraz pracownika – asystenta projektanta i konstruktora.
– pracownicy do realizacji zadań od produkcji do utrzymania ruchu sterowania i nadzoru maszyn
-może prowadzić własną działalność gospodarczą (np. usługową) w zakresie
napraw i konserwacji urządzeń mechatronicznych.

Kwalifikacje dla zawodu technik mechatronik

E.3. Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych

            Egzamin w połowie klasy trzeciej.

E.18. Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych

            Egzamin na koniec klasy trzeciej.

E.19. Projektowanie i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

            Egzamin w połowie klasy czwartej.

Charakterystyka kwalifikacji.

Kwalifikacja K1 E.3. Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych.

            Umiejętności:

Dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn,
·         – dobiera przyrządy do pomiaru szerokości rowka, średnicy wałków, głębokości,
·         – dobiera metody pomiaru parametrów geometrycznych elementów maszyn w zależności od ich wielkości i dokładności pomiaru.
 Rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej, na przykład:
·         – rozpoznaje technologie wykonywania połączeń na podstawie wymagań i przeznaczenia,
– rozpoznaje rodzaje obróbki ręcznej na podstawie rysunku.

Dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych, na przykład:
·         –  dobiera narzędzia do montażu i demontażu połączeń mechanicznych,
·         – dobiera narzędzia do montażu i demontażu urządzeń mechanicznych na podstawie schematu       konstrukcyjnego lub wyglądu urządzenia.
Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych.

 Umiejętności:
·         Wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych, na przykład:
·         wyjaśnia budowę sprężarek, siłowników, zaworów rozdzielających i innych podzespołów pneumatycznych, r wyjaśnia budowę silników, pomp, siłowników, zaworów rozdzielających i innych podzespołów hydraulicznych.
·         wyjaśnia budowę urządzeń pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeznaczenia, parametrów, schematów konstrukcyjnych.
·         Rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne, na przykład:
·          rozróżnia sprężarki, siłowniki, zawory rozdzielające i inne podzespoły pneumatyczne,
·         silniki, pompy, siłowniki, zawory rozdzielające i inne podzespoły hydrauliczne.

Dobiera elementy i podzespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         dobiera czujniki montowane układach pneumatycznych i hydraulicznych,
·         dobiera elementy wykonawcze w układach pneumatycznych i hydraulicznych,
·         dobiera podzespoły sterujące w układach pneumatycznych i hydraulicznych.
Określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, na przykład:
·              określa parametry aparatów i podzespołów elektrycznych na podstawie tabliczki znamionowej, karty katalogowej,
·              określa parametry elementów i podzespołów elektronicznych na podstawie symbolu literowo-cyfrowego, karty katalogowej
Określa funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, na przykład:
·         określa funkcje aparatów i podzespołów elektrycznych na podstawie budowy, wyglądu,
·         określa funkcje elementów i podzespołów elektronicznych na podstawie symbolu graficznego, oznaczenia literowo-cyfrowego.
Wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego, na przykład:
·         wyjaśnia działanie układów sterowania stycznikowego na podstawie schematu,
·         wyjaśnia działanie układów sterowania elektronicznego na podstawie schematu, diagramu czasowego,
·         wyjaśnia działanie układów sterowania cyfrowego na podstawie diagramu stanów.

Kwalifikacja K2 E.18. Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych

Umiejętności:

  Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
Wyjaśnia budowę i zasady działania urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         wyjaśnia budowę siłowników, zaworów rozdzielających i innych urządzeń mechatronicznych;
·         wyjaśnia zasady działania siłowników, zaworów rozdzielających i innych urządzeń mechatronicznych;
·         wyjaśnia zasady działania systemów mechatronicznych.
Rozpoznaje układy zasilające urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         rozpoznaje elektryczne układy zasilające urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie oznaczeń, parametrów,
·         rozpoznaje pneumatyczne układy zasilające urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie symboli, parametrów,
·         rozpoznaje hydrauliczne układy zasilające urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie symboli, parametrów.
 Rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         rozróżnia parametry sterowników PLC i innych regulatorów,
·         rozróżnia parametry urządzeń elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych.
 Wykonuje niezbędne regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         wykonuje niezbędne regulacje w układach elektrycznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
·         wykonuje niezbędne regulacje w układach pneumatycznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
·         wykonuje niezbędne regulacje w układach hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych.

Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych

 Umiejętności:
 Przygotowuje materiały, elementy i podzespoły niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         przygotowuje materiały niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie danych katalogowych,
·         przygotowuje przyrządy pomiarowe niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
·         przygotowuje części zamienne niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych.
 Przestrzega zasad obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         przestrzega zasad obsługi urządzeń mechanicznych,
·         przestrzega zasad obsługi urządzeń hydraulicznych i pneumatycznych,
·         przestrzega zasad obsług urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Lokalizuje uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         lokalizuje uszkodzenia w urządzeniach elektrycznych i elektronicznych,
·         lokalizuje uszkodzenia w urządzeniach pneumatycznych, r lokalizuje uszkodzenia w urządzeniach hydraulicznych.

Dobiera narzędzia do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         dobiera narzędzia do naprawy urządzeń elektrycznych,
·         dobiera narzędzia do naprawy urządzeń pneumatycznych,
·         dobiera narzędzia do naprawy urządzeń hydraulicznych.

Kwalifikacja K3 E.19. Projektowanie i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.

Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych

  Umiejętności:
Przestrzega zasad rysowania schematów układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         stosuje zasady rysowania połączeń rozłącznych i nierozłącznych elementów konstrukcyjnych,
·         stosuje zasady rysunku technicznego,
·         stosuje zasady wymiarowania elementów mechanicznych.
Przestrzega zasad rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład
·         stosuje zasady rysowania schematów elektronicznych,
·         stosuje zasady rysowania schematów sterowania stycznikowego i obwodów siłowych,
·         stosuje zasady rysowania schematu połączeń elementów elektrycznych do wejść i wyjść sterownika PLC,
·         stosuje znormalizowane symbole graficzne elementów elektronicznych i elektrycznych.
Przestrzega zasad rysowania schematów układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów, na przykład:
·         stosuje zasady rysowania schematów pneumatycznych i hydraulicznych,
·         stosuje znormalizowane symbole graficzne elementów pneumatycznych i hydraulicznych.

Projektowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

 Umiejętności:

Analizuje proces technologiczny w celu ustalenia zakresu projektu urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         określa rodzaj sterownika PLC do sterowania procesu technologicznego,
·         ustala podzespoły elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne linii technologicznej,
·         ustala zakres projektu urządzeń i systemów mechatronicznych.
 Określa warunki pracy projektowanych urządzeń i systemów mechatronicznych, na przykład:
·         określa warunki pracy urządzeń elektrycznych systemów mechatronicznych,
·         określa warunki pracy urządzeń pneumatycznych systemów mechatronicznych,
·         określa warunki pracy urządzeń hydraulicznych systemów mechatronicznych.
Stosuje metody graficzne do opisu procesów technologicznych, na przykład:
·         rozpoznaje na podstawie diagramów czasowych moduły funkcyjne sterowników PLC,
·         tworzy schematy bloków funkcyjnych FBD,
·         tworzy schematy Grafcet.

Programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

Umiejętności:

 Przestrzega zasad tworzenia programów do programowania urządzeń programowalnych, na przykład:
·         stosuje symbole graficzne bramek logicznych,
·         przestrzega zasad tworzenia programów sterowniczych w języku listy rozkazów IL, schematu drabinkowego LD i schematu bloków funkcyjnych FBD,
·         przestrzega zasad tworzenia programów sterowniczych metodą Grafcet
 Interpretuje programy napisane w językach programowania dla urządzeń programowalnych, na przykład:
·         interpretuje programy napisane w języku listy rozkazów IL,
·         interpretuje programy napisane w języku schematu drabinkowego LD,
·         interpretuje programy napisane w języku schematu bloków funkcyjnych FBD.
Analizuje programy do sterowania urządzeniami i systemami mechatronicznymi, na przykład:
·         analizuje programy napisane w języku listy rozkazów IL,
·         analizuje programy napisane w języku schematu drabinkowego LD,
·         analizuje programy napisane w języku schematu bloków funkcyjnych FBD.

Wykorzystywane na zajęciach oprogramowanie i sprzęt:

·        zestawy wirtualno-sprzętowe systemu Unitr@in wraz z oprogramowaniem LabSoft (10 stanowisk)
·        zestawy pneumatyki (TP101) i elektropneumatyki (TP201) wraz z oprogramowaniem FluidSIM® P
·        zestawy mechatroniczne systemu MecLab (magazynowy, transportowy, manipulacyjny) wraz z    oprogramowaniem FluidSIM (6 licencji)
·        sterowniki PLC Siemens S7-1200 wraz z oprogramowaniem TIA Portal V.13 (6 stanowisk z oprogramowaniem i oprzyrządowaniem)
·        panele operatorskie HMI KTP 600  ( 6 stanowisk)
·        sterowniki PLC firmy Siemens Logo, S7-200, S7-300, wraz z oprogramowaniem
·        sterowniki PLC firmy Moeller serii Easy 800 z oprogramowaniem Easy Soft
·        sterownik PLC IDEC SmartAxis Pro FT1AH40RSA
·        roboty w zestawach Lego Mindstroms NEXT 2.0
·        Robot RobTRAIN I wraz z aplikacją sieciową RobLAB
– oprogramowanie SolidEdge do wymiarowania i projektowania graficznego 2D i 3D konstrukcji mechanicznych z możliwością generowania kodów dla obrabiarek CNC i drukarek 3D (16 stanowisk w pracowni projektowej sala 102)
– zestawy pomiarowe z elektrotechniki i elektroniki firmy DEGEM (10 stanowisk w pracowni elektrotechniki i urządzeń elektronicznych sala 106)
{webgallery}
DSC 0560DSC 1140DSC 0927DSC 0925DSC 0918DSC 0915
{/webgallery}

  • Udostępnij:
  • Wysłane przez adminmechanik
  • Kategorie Technik mechatronik
  • Data 12 marca 2015

Poprzedni post

Informacje o zawodzie technik informatyk
12 marca 2015

Następny wpis

Technik elektronik opis zawodu
13 marca 2015

Może Cię zainteresować

image014
Technik mechatronik po szkole podstawowej
17 lutego, 2020
Plan i podstawa mechatronik
10 marca, 2015

plan nauczania Podstawa programowa

Wyszukiwanie

Kategorie

  • Aktualności
  • BIP-Biuletyn informacji publicznej
  • Biblioteka
  • CNiNT
  • Nasza Oferta
  • Innowacje
  • Koła zainteresowań
  • Zespoły przedmiotowe
  • Zespoły problemowe
  • O szkole
  • Technikum kierunki kształcenia
  • Realizowane projekty
  • IT Szkoła
  • Rekrutacja
  • Uczniowie
  • Młodzi dla wolności
  • Samorzad uczniowski
  • Kandydaci
  • Konkursy
  • Doradztwo zawodowe
  • Stowarzyszenie mechanik
  • Rodzice
  • Nauczyciele
  • Sport
  • Pagaj
  • Projekty UE
  • Erasmus+
  • Nauka zdalna
  • Nauka jazdy
  • Psycholog i pedagog
  • Współpraca z zagranicą
  • Współpraca ze szkołami wyższymi
    • Politechnika Warszawska
    • WAT
  • Przedsiębiorcy
  • Przetargi
  • Obchody 70-lecia
  • Żołnierze wyklęci

Zespół Szkół Zawodowych nr 2
im. Powstańców Warszawy
w Mińsku Mazowieckim

Historia naszej Szkoły sięga ponad 70-ciu lat
Kształcimy w Szkole Zawodowej i Technikum.

  • ul. Gen. K. Sosnkowskiego 43, 05-300 Mińsk Mazowiecki
  • +48 25 759 34 77
  • sekretariat@mechanikszkola.com.pl

Szkoła

  • BIP-Biuletyn Informacji Publicznej
  • RODO
  • Baza dydaktyczna
  • Dokumenty szkolne
  • Koła zainteresowań
  • Zespoły przedmiotowe
  • Zespoły problemowe
  • Osiągnięcia
  • Kandydaci
  • Konkursy
  • Klub filmowy
  • Klub podróżników
  • Lekkoatletyka
  • Samorzad uczniowski
  • Struktura organizacyjna
  • Przetargi
  • Współpraca z zagranicą
  • Zasłużeni dla Mechanika

Ważne

  • Uczniowie
  • Rodzice
  • Kandydaci
  • Nauczyciele
  • Baza dydaktyczna
  • Nabór elektroniczny
  • Sport
  • Pagaj
  • Żołnierze Wyklęci
  • Youtube
  • Facebook

Znajdziesz nas

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Inne
  • Powiat miński
  • Miasto Mińsk Mazowiecki
  • CKE
  • OKE
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Samorząd Województwa Mazowieckiego

Copyright © Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim