• Strona główna
  • Plan lekcji
  • Galeria
  • Oferta kształcenia
    • Technikum
      • Technik pojazdów samochodowych
      • Technik mechanik
      • Technik mechatronik
      • Technik elektronik
      • Technik elektryk
      • Technik informatyk
      • Technik grafik komputerowy
      • Technik fotografii i multimediów
      • Technik spedytor
    • Branżowa Szkoła I stopnia
    • Praktyki, Zajęcia praktyczne
    • Zajęcia pozalekcyjne
  • Dokumenty
    • Statut
    • Plan pracy
    • Zarządzenia
    • Przetargi
    • Oferty pracy
    • Szkolny zestaw podręczników i programów nauczania
    • Sprawozdania finansowe
    • Dokumenty do pobrania
  • Historia
    • Kalendarium
    • Patron szkoły
    • Hymn szkoły
    • Zasłużeni dla Mechanika
    • Jubileusze
  • Kontakt
  • Szkoła
    • Struktura organizacyjna
  • Kadra
    • Dyrekcja
    • Nauczyciele
      • Zespoły przedmiotowe
      • Zespoły problemowe
    • Administracja
  • Kandydaci
    • Warunki przyjęcia
    • Terminarz rekrutacji
    • Zarządzenie
    • Wzór podania o przyjęcie
    • Podręczniki
  • Biblioteka
  • Kalendarz
  •  Facebook
  •  Youtube
  •  Logowanie
Mechanik - ZSZ nr 2 w Mińsku Mazowieckim
  • Strona główna
  • Plan lekcji
  • Galeria
  • Oferta kształcenia
    • Technikum
      • Technik pojazdów samochodowych
      • Technik mechanik
      • Technik mechatronik
      • Technik elektronik
      • Technik elektryk
      • Technik informatyk
      • Technik grafik komputerowy
      • Technik fotografii i multimediów
      • Technik spedytor
    • Branżowa Szkoła I stopnia
    • Praktyki, Zajęcia praktyczne
    • Zajęcia pozalekcyjne
  • Dokumenty
    • Statut
    • Plan pracy
    • Zarządzenia
    • Przetargi
    • Oferty pracy
    • Szkolny zestaw podręczników i programów nauczania
    • Sprawozdania finansowe
    • Dokumenty do pobrania
  • Historia
    • Kalendarium
    • Patron szkoły
    • Hymn szkoły
    • Zasłużeni dla Mechanika
    • Jubileusze
  • Kontakt

Języka polskiego

  • Strona główna
  • Blog
  • Języka polskiego
  • JĘZYK POLSKI – PODSTAWA PROGRAMOWA

JĘZYK POLSKI – PODSTAWA PROGRAMOWA

JĘZYK POLSKI – PODSTAWA PROGRAMOWA (NOWA)

Liceum i technikum – IV etap edukacyjny – poziom podstawowy

Artykuł jest przedstawia treść nowej podstawy programowej z języka polskiego dla liceum i technikum (IV etap edukacyjny).

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

1) odczytuje sens całego tekstu (a w nim znaczenia wyrazów,związków frazeologicznych, zdań, grup zdań uporządkowanych w akapicie, odróżnia znaczenie realne i etymologiczne) oraz wydzielonych przez siebie fragmentów; potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości;

2) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), politycznych (przemówienie) i popularnonaukowych; wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte; (przemówienie) i popularnonaukowych; wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte;

3) rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu;

4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście;

5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyjnym, dokonuje jego logicznego streszczenia;

6) rozróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe;

7) rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnia jej mechanizm i funkcję;

8) rozpoznaje pytania podchwytliwe i sugerujące odpowiedź;

9) rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych, w języku polityków i dziennikarzy.

2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:

1) szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu);

2) korzysta ze słowników i leksykonów, w tym słowników etymologicznych i symboli;

3) tworzy przedmiotowe bazy danych zawierające informacje zdobywane w to ku nauki;

4) sporządza opis bibliograficzny książki i artykułu, zapisów elektronicznych, bibliografię wybranego tematu

3. Świadomość językowa. Uczeń:

1) analizuje i definiuje (w razie potrzeby z pomocą słowników) znaczenia słów;

2) zna pojęcia znaku i systemu znaków; uzasadnia, że język jest systemem znaków; rozróżnia znaki werbalne i niewerbalne, ma świadomość ich różnych funkcji i sposobów interpretacji;

3) zna pojęcie aktu komunikacji językowej i wskazuje jego składowe (nadaw ca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst), dostrzega i omawia współczesne zmiany modelu komunikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez Internet);

4) rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);

5) wskazuje w czytanych tekstach i analizuje przykłady od mian terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny;

6) rozpoznaje w czytanych tekstach oraz wypowiedziach mówionych stylizację, rozróżnia jej typy

7) rozróżnia pojęcia błędu językowego i zamierzonej innowacji językowej, poprawności i stosowności wypowiedzi; rozpoznaje i poprawia różne typy błędów językowych;

8) odróżnia słownictwo neutralne od emocjonalnego i wartościującego, oficjalne od swobodnego.

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

1. Wstępne rozpoznanie. Uczeń:

1) prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;

2) określa problematykę utworu;

3) rozpoznaje konwencję literacką (stałe pojawianie się danego literackiego rozwiązania w obrębie pewnego historycznie określonego zbioru utworów)

2. Analiza. Uczeń:

1) wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (poznane wcześniej, a ponadto: oksymorony, synekdochy, hiperbole, elipsy, paralelizmy) oraz inne wyznaczniki poetyki danego utworu (z zakresu podstaw wersyfikacji, kompozycji, genologii) i określa ich funkcje;

2) dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne określonej epoki (średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestoleciemiędzywojenne, współczesność);

3) analizując teksty dawne, dostrzega różnice językowe (fonetyczne, leksykalne) wynikające ze zmian historycznych;

4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja);

5) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (dostrzega cechy wspólne i różne).

3. Interpretacja. Uczeń:

1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. Słowa-klucze, wyznaczniki kompozycji);

2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. Literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne);

3) porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich;

4) odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu.

4. Wartości i wartościowanie. Uczeń:

1) dostrzega związek języka z wartościami, rozumie, że język podlega wartościowaniu, (np. język jasny, prosty, zrozumiały, obrazowy, piękny), jest narzędziem wartościowania, a także źródłem poznania wartości (utrwalonych w znaczeniach nazw wartości, takich jak: dobro, prawda, piękno; wiara, nadzieja, miłość; wolność, równość, braterstwo; Bóg, honor, ojczyzna; solidarność, niepodległość, tolerancja);

2) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne;

3) dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Mówienie i pisanie. Uczeń:

1) tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony (rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;

2) przygotowuje wypowiedź (wybiera formę gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo);

3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje ich selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, prze prowadza prawidłowe wnioskowanie);

4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu);

5) stosuje uczciwe zabiegi perswazyjne, zdając sobie sprawę z ich wartości i funkcji; wystrzega się nieuczciwych zabiegów erystycznych;

6) opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje uzupełnień, przekształceń, skrótów, eliminuje przypadkową niejednoznaczność wypowiedzi, sporządza przypisy);

7) wykonuje różne działania na tekście cudzym (np. Streszcza, parafrazuje, sporządza konspekt, cytuje)

2.Świadomość językowa. Uczeń:

1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: Polska, Europa, świat – współczesność i przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka).

TEKSTY KULTURY

1. Teksty poznawane w całości

nie mniej niż 13 pozycji książkowych odpowiednio w trzyletnim bądź czteroletnim okresie nauczania oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości,

przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:

Sofokles Antygona lub Król Edyp(wersja literacka lub spektakl teatralny);

*Bogurodzica; Lament świętokrzyski;

*Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm;

Mikołaj Sęp Szarzyński – wybrane sonety;

William Szekspir Makbet lub Hamlet;

Adam Mickiewicz– wybrane sonety i inne wiersze (w tym Romantyczność), *Dziadów część III, *Pan Tadeusz;

Juliusz Słowacki – wybrane wiersze;

Cyprian Norwid – wybrane wiersze;

Bolesław Prus *Lalka;

Fiodor Dostojewski – wybrany utwór,np. Zbrodnia i kara, Łagodna;

Joseph Conrad Jądro ciemności;

Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff – wybrane wiersze;  

Stanisław Wyspiański *Wesele;

Władysław Stanisław Reymont Chłopi (tom I –Jesień);

Stefan Żeromski – wybrany utwór (Ludzie bezdomni, Wierna rzeka, Echa leśne lub Przedwiośnie);

Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Julian Przyboś, Józef Czechowicz, Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane wiersze;

Jarosław Iwaszkiewicz – wybrane opowiadanie;

*Bruno Schulz – wybrane opowiadanie;

Tadeusz Borowski – wybrane opowiadanie;

Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Różewicz, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Stanisław Barańczak –wybrane wiersze; Miron Białoszewski – wybrane utwory;

wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej (np. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Sławomira Mrożka lub Tadeusza Różewicza);

wybrana powieść polska z XX lub XXI w. (np. Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka, Zofii Nałkowskiej Granica, Józefa Mackiewicza Droga do nikąd, Stanisława Lema Solaris, Juliana Stryjkowskiego Austeria,Tadeusza Konwickiego Kronika wypadków miłosnych);

wybrana powieść światowa z XX lub XXI w. (np. Franza Kafki Proces, Alberta Camusa Dżuma, George’a Orwella Rok 1984, Isaaca Bashevisa Singera Sztukmistrz z Lublina, Gabriela Garcii Marqueza Sto lat samotności, Umberto Eco Imię róży).

2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela), przy czym nie można pominąć utworu oznaczonego gwiazdką:

wybór mitów;

Dzieje Tristana i Izoldy;

Miguel Cervantes Don Kichote;

Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki;

Ignacy Krasicki – wybrana satyra lub Monachomachia;

Adam Mickiewicz Dziady część IV;

Juliusz Słowacki Kordian;

Witold Gombrowicz *Ferdydurke;

Irit Amiel – wybrane opowiadanie z tomu Osmaleni lub Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem;

Gustaw Herling-Grudziński Inny świat;

Ryszard Kapuściński Podróże z Herodotem;

Biblia (wybrane psalmy, fragmenty:Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Apokalipsy św. Jana, fragmenty Starego i Nowego Testamentu jako konteksty interpretacyjne dla lektury dzieł z innych epok);

dziennik (np. Marii Dąbrowskiej, Zofii Nałkowskiej, Jarosława Iwaszkiewicza, Witolda Gombrowicza);

Jan Paweł II Tryptyk Rzymski;

3. Inne:

wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego);

homilia Jana Pawła II wygłoszona 2 czerwca 1979 roku w Warszawie na Placu Zwycięstwa (Piłsudskiego) – nagranie telewizyjne.

Opracowano na podstawie: “Tom 2. – Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ” ze strony: http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/jezyk-polski

http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/Reforma/men_tom_2.pdf

Najlepsze źródło: http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf

język polski, podstawa programowa, nowa podstawa programowa, liceum, technikum
  • Udostępnij:
  • Wysłane przez adminmechanik
  • Kategorie Języka polskiego
  • Data 18 marca 2015

Poprzedni post

Konkurs matematyczno-artystyczny „Wszystko jest liczbą”
18 marca 2015

Następny wpis

VIII POWIATOWY KONKURS POEZJI ŚW. JANA PAWŁA II
18 marca 2015

Może Cię zainteresować

Podręczniki dla klas pierwszych
30 sierpnia, 2019

Technikum po szkole podstawowej –  “Ponad słowami”cz I wyd Nowa EraTechnikum po gimnazjum –  “Przeszłość to dziś” cz I Wyd. StentorBranżowa Szkoła I Stopnia – “To się czyta” Wyd Nowa …

received 359393614605760
Poezja w MDK.
26 listopada, 2018
IMG 20181028 121614
POECI W PAŁACU
31 października, 2018

Wyszukiwanie

Kategorie

  • Aktualności
  • BIP-Biuletyn informacji publicznej
  • Biblioteka
  • CNiNT
  • Nasza Oferta
  • Innowacje
  • Koła zainteresowań
  • Zespoły przedmiotowe
  • Zespoły problemowe
  • O szkole
  • Technikum kierunki kształcenia
  • Realizowane projekty
  • IT Szkoła
  • Rekrutacja
  • Uczniowie
  • Młodzi dla wolności
  • Samorzad uczniowski
  • Kandydaci
  • Konkursy
  • Doradztwo zawodowe
  • Stowarzyszenie mechanik
  • Rodzice
  • Nauczyciele
  • Sport
  • Pagaj
  • Projekty UE
  • Erasmus+
  • Nauka zdalna
  • Nauka jazdy
  • Psycholog i pedagog
  • Współpraca z zagranicą
  • Współpraca ze szkołami wyższymi
    • Politechnika Warszawska
    • WAT
  • Przedsiębiorcy
  • Przetargi
  • Obchody 70-lecia
  • Żołnierze wyklęci

Zespół Szkół Zawodowych nr 2
im. Powstańców Warszawy
w Mińsku Mazowieckim

Historia naszej Szkoły sięga ponad 70-ciu lat
Kształcimy w Szkole Zawodowej i Technikum.

  • ul. Gen. K. Sosnkowskiego 43, 05-300 Mińsk Mazowiecki
  • +48 25 759 34 77
  • sekretariat@mechanikszkola.com.pl

Szkoła

  • BIP-Biuletyn Informacji Publicznej
  • RODO
  • Baza dydaktyczna
  • Dokumenty szkolne
  • Koła zainteresowań
  • Zespoły przedmiotowe
  • Zespoły problemowe
  • Osiągnięcia
  • Kandydaci
  • Konkursy
  • Klub filmowy
  • Klub podróżników
  • Lekkoatletyka
  • Samorzad uczniowski
  • Struktura organizacyjna
  • Przetargi
  • Współpraca z zagranicą
  • Zasłużeni dla Mechanika

Ważne

  • Uczniowie
  • Rodzice
  • Kandydaci
  • Nauczyciele
  • Baza dydaktyczna
  • Nabór elektroniczny
  • Sport
  • Pagaj
  • Żołnierze Wyklęci
  • Youtube
  • Facebook

Znajdziesz nas

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Inne
  • Powiat miński
  • Miasto Mińsk Mazowiecki
  • CKE
  • OKE
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Samorząd Województwa Mazowieckiego

Copyright © Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim